Ferie på Zanzibar: Et stykke uspoleret virkelighed

Jane og Mogens Tanzania ferie var egentlig slet ikke planlagt. De havde bestilt en rejse til De Vestindiske Øer, men et par stærke storme ramte øerne, og de besluttede sig derfor for at ændre destinationen for deres efterårsferie. Valget faldt på safari i Tanzania og ø-ferie på Zanzibar. Efteråret nærmede sig, og parret så frem til at opleve deres nye rejsemål, hvor de fik oplevelser langt ud over blot safari og ø-ferie.

Rute: Tanzania - Zanzibar

Er du nysgerrig på en rejse til Tanzania? Se vores udvalg her >>

Besøg på savannen inden ferie på Zanzibar

Vores safari eventyr startede på den vilde, tanzanianske savanne. Her blev vi indlogeret i den charmerende Camp Bastian i ægte afrikansk stil, med hytter i mørkt træ og stråtag. Vi var omgivet af vild grøn bevoksning og kunne indsnuse den friske luft. Atmosfæren var fyldt med autenticitet og den helt rigtige safari stemning.

Lige uden for Camp Bastian ligger Mikumi nationalpark, så vi havde alle de majestætiske og finurlige dyr, som vi de følgende dage skulle besøge, som vores naboer. Nationalparken, der er Tanzanias fjerdestørste, lå tør hen, kun brudt af enkelte klynger af buske og træer, hvor det vilde dyreliv gemte sig og lå i skjul for solens stråler - Det gav os hurtigt blod på tanden.

Selvom dyrelivet gemte sig godt, var der ingen tvivl om, at savannen summede af liv. Når vi satte kurs mod nationalparken, var det i tunge firehjulstrækkere, der gyngede frem og tilbage i det ujævne terræn, og sendte en sky af det varme grus op bag bilen. Hele bilen sitrede af spænding og sanserne arbejdede på højtryk - Hvad mon der ventede bag de høje græsstrå, bag den næste nøgne bakketop eller rundt om det næste snørklede sving.

Vores dygtige chauffør og guide kendte alle de gode steder til at spotte vilde dyr. Når han lystigt pegede ud i horisonten og sendte os et bredt smil, vidste vi, at han havde spottet en af savannens beboere, og vi rykkede helt ud på kanten af sædet, for at få så meget med af den levende savanne som muligt.

(Klik på billederne for at se dem i større format)

Oplev den perfekte kombination af safari og strand i Tanzania på denne rejse >>

Den levende savanne, med sine mangfoldige beboere, viste sig flere gange for os. Den langhalsede giraf bukkede sig forsigtigt ned ved en vandpyt, og tog en slurk, mens en stor flok zebraer havde fundet en mindre sø, og på skift slukkede tørsten, mens resten af flokken holdt skarpt øje med eventuel fare. Løverne holdt middagslur i skyggen fra det tætte buskads, dog evigt på vagt. Til tider løftede de hovedet, for at sende et frygtløst blik henover savannen, for at markere, at de er savannens overhoved - hvis nogen skulle have glemt det. De lynhurtige antiloper var godt kamufleret, og sprang afsted i det høje græs, mens vortesvinene gryntede sig vej henover bankerne af grus.

Den store og langnæbede marabustork var vi også heldige at opleve. Den havde indtaget vejen, vi kørte på, og stod pludselig foran os med sine store, sorte vinger spredt helt ud og spærrede vejen. Om den med sit show stillede op til fotografering, eller forsøgte at skræmme os væk, var lidt usikkert. Vi tog det som, at den gerne ville fotograferes, og fiskede straks kameraet op og forenede dens pragtfulde vingefang. Efter seancen vandrede den roligt væk fra vejbanen på sine tynde ben, og vi kørte stille videre.

Vores kamera var fyldt med tonsvis af billeder fra vores oplevelsesrige safari og de vilde dyr i deres naturlige element. Forude lå Zanzibar, hvor vi var klar til at fordøje oplevelserne under svajende palmer.

(Klik på billederne for at se dem i større format)

Lokale markeder og Zanzibars lange sandstrande

Sunshine Marine Lodge, som skulle være vores hjem på Zanzibar, lå cirka en times kørsel fra lufthavnen, som gik hurtigere end forventet. Bilen rumlede afsted på vejen, og forbi vinduerne passerede små lokale landsbyer og hytter med skæve vægge og bulede tage. Tilsyneladende havde hver lille by deres eget lokale marked, som vi ikke kunne lade være med at studere fra bilen. De bugnede af gule bananer, som hang ned fra tagene og saftige blodrøde tomater, der lå på skæve borde af simple stykker træ. Ved siden af de spændende, eksotiske frugter og grøntsager, som vi ikke ser i de danske supermarkeder, var mønstrede tasker, kulørte tekstiler og farverige souvenirs.

For hver by vi studerede, kom vi længere ud i bushen og tættere på vores hotel i den nordlige del af byen Matemwe på Zanzibars nordøstlige kyst. Det ligger et godt stykke væk fra de større livlige byer og hoteller, og da vi steg ud af bilen, fornemmede vi straks roen og gæstfriheden brede sig. Personalet med direktøren i spidsen tog imod os med åbne arme, og gjorde alt, hvad der var muligt, for at tilfredsstille vores samt de andre gæsters behov.

(Klik på billederne for at se dem i større format)

Få indkvartering i de fredfyldte omgivelser på denne strandferie på Sunshine Marine Lodge >>

Det var som at ankomme til en fredfyldt oase. Med sin placering på en klippe, helt ned til det Indiske Oceans turkisblå hav, havde vi tilmed en smuk udsigt til Mnemba atollen, der ligger som en, ’tænk hvis du vandt i lotto’-ø, ud for kysten. Til hotellet er der yderligere eksklusiv adgang til en kilometer lang privat sandstrand på Muyuni stranden. I havet fandt vi skove af store koraller, formet som tætte buske, hvor fisk med striber og prikker svømmede mellem hinanden, som på en banegård i myldretiden. Vi nød synet af det fascinerende undervandsliv, som både kan udforskes med snorkel og flaske, der kan lejes på hotellet. Til de mindre rutinerede stiller personalet også gerne med erfarne instruktører.

Efter en lang dag med frisk havluft nød vi at kunne se frem til en udsøgt 4-retters middag på hotellet. Udover morgenmad, valgte vi også at få vores aftensmad på hotellet. Vi havde nemlig hørt, at hotellets gastronomi grundlæggende bygger på lokale og friske råvarer.

Og når de sagde friske råvarer, så mente de det. En af de 4 middagsretter indeholdt hver dag en tilberedt fisk, der om morgenen var opkøbt på den lokale fiskeauktion, som vi selvfølgelig blev nødt til at overvære. Omgivelserne for auktionen var dog noget anderledes, end dem vi ser herhjemme. Auktionarius stod midt på stranden i det bløde sand under et træ, der gav lidt skygge for fiskene. Opkøberne der var mødt op, i klip klapper, nød også skyggen, og stimlede sammen for at blive enige om en salgspris for de forskellige fisk. Det tog lidt tid for opkøberne at blive enige om en pris, og buddene fløj om øerne på os. Vi smilede til hinanden og tænkte ved os selv ’det her sker kun på Zanzibar’ og var enige om, at det var en herlig oplevelse, vi netop havde været vidne til.

(Klik på billederne for at se dem i større format)

Besøg på landsbyens skole og en uventet invitation

Selvom vi nød udsigten over det glimtende Indiske Ocean, og forfriskende dyp i hotellets isblå pools, besluttede vi os for at udforske en mindre landsby, der lå et kvarters gang fra hotellet. Vi kiggede os nysgerrige omkring i byen, hvor geder og køer gik uforstyrret rundt i gaderne blandt indbyggerne.

Vores interesse blev vakt lidt ekstra, da vi fik øje på det, der måtte være byens skole. For hvordan mon undervisningen forgår her? Og hvordan mon klasselokalerne ser ud? Vores nysgerrighed fik os til at forsøge at aflægge skolen et besøg, så vi kunne få et større indblik i landsbybørnenes skolegang. Vi var usikre på, om de havde tid til at snakke med os, og om de overhovedet havde lyst til at få os nysgerrige danskere på besøg. Vores bekymringer blev dog hurtigt skubbet til side.

Vi blev budt varmt velkommen på skolen, som var vi på besøg hos vores egen familien. Inspektøren tog sig al tid i verden til at vise os personligt rundt i alle afkroge af skolen, og hver gang vi kom forbi en ny klasse, præsenterede læreren og alle børnene sig for os på engelsk. Selvom klasselokalerne var slidte sad eleverne artigt to og to bag de massive skolepulte med de største smil på læben. Vi hilste venligt tilbage, og var rørte over alle de glade ansigter vi mødte.

Efter rundvisningen fik vi lov til at gå rundt og udforske skolen på egen hånd. Her talte vi med lærerne, der gav os indblik i dagligdagen på skolen, og de begrænsede midler de har at gøre godt med. Fremmøde protokollen var for eksempel blot en tavle, hvor man med kridt kunne notere fravær, ligesom lærer og elever kun havde en tavle og et stykke kridt til deres notater. Det gjorde stort indtryk på os, at de ikke har flere ressourcer i undervisningen til rådighed. Samtidig slår begrænsningen dem ikke ud og engagementet og humøret var i top.

(Klik på billederne for at se dem i større format)

Knap nok ude af skolen kom en af landsbyboerne os i møde, og inviterede os indenfor i hans hjem. Vi blev overraskede over invitationen, da vi jo aldrig havde mødt den venlige mand før. Der gik dog ikke mange sekunder, før vi havde sagt pænt ja tak til invitationen og var på vej ind gennem døren til det lille autentiske hjem. Vi havde kun set de skæve huse i byen udefra, men var nu så heldige at få lov til at se, hvordan et hjem på Zanzibar så ud indefra.

Det var simpelt indrettet med rustikke vægge, et gulv af jord og i hjørnet et lille ildsted. Fruen i huset var hjemme og klædt i farvede klæder. Hun satte sig på en lav skammel, foran det brændende ildsted, for at varme en form for pandekager, der udgjorde dagens menu. Venligheden ville ingen ende tage, og familien tilbød os at smage de runde stykker brød. Vi tog imod tilbuddet, og spiste de velsmagende pandekager, mens vi sugede indtrykkene i det lille hjem til os.

Da vi hen på eftermiddagen forlod byen, var det med smil på læberne og ægte lokale indtryk i rygsækken. Dette var ikke et opsat for turister, men en improviseret gåtur, der havde udviklet sig til et møde med det virkelige liv i Zanzibars landsbyer. Denne oplevelse glemmer vi sent.

Få lokale indtryk med hjem fra din rejse til Tanzania. Find inspiration til din rejse her >>

Historisk og kulturel tur i Zanzibar City med Stone Town og slavemarkedet

Vores tur til Zanzibar City var mindre improviseret. Vi vidste på forhånd, at der var mange ting vi gerne ville se, og for ikke at vade for meget rundt, eller fare vild i de labyrintiske gader, besluttede vi at få en lokal guide til at vise os byen inklusiv den gamle bydel, Stone Town.

Mens vi forgabt i omgivelserne, med overdådige teaktræsdøre og elegante balkoner, slentrede henover de skæve fliser, blev vi af den lokale guide taget med ind i byens historie. Gennem flere hundrede år var gaderne her centrum for handel på den østafrikanske kyst, og bærer på indflydelse fra både afrikanske, indiske, arabiske og europæiske traditioner. Det gør byen til et unikt og spændende sammensurium af kultur, religion og historie, som blandt andet tydeligt reflekteres i arkitekturen. Det har samtidig medført, at Stone Town er blevet optaget på UNESCO Verdensarvliste. Vi fik også fortalt, at størstedelen af indbyggerne er muslimer, hvilket primært skyldes, at de sidste der besatte øen var arabere. Det gav en ekstra dimension og forståelse af byen, at få historien bag dens ydre med.

(Klik på billederne for at se dem i større format)

En anden del af byens historie, som vi ikke kunne komme udenom, var den berygtede slavehandel. På den plads, hvor handlen med slaver foregik, er der nu opført en anglikansk kirke, og ved siden af kirken et monument til minde om slavehandlen. Monumentet består af fem personer, der står i et firkantet hul i jorden, om halsen har de kæder, der lænker dem sammen. Vi kunne ikke lade være med at blive berørt, da vi stod over for denne dystre historie. Trods gysene i vores kroppe over det, der havde udspillet sig netop her, lå der også en ro over pladsen. Det lettede heldigvis stemningen og gav os en trøst over, at hændelserne nu hører fortiden til.

Gå på opdagelse i Stone Town på denne rejse med det bedste af Zanzibar >>

Vi fik ikke kun indblik i slavehandlen på Zanzibar, men besøgte også den lille ø, Prison Island, der var et led i handlen med slaver. Øen ligger en kort sejltur fra Zanzibar og hedder på Swahili, Changuu. Her blev de oprørske fanger sendt hen, inden det var tid til at sende dem videre til slavemarkedet.

Tanzania: mere end safari og strandferie

Vores rejse til Tanzania, og de indtryk vi fik, gik langt ud over savannens vilde dyr og de langstrakte sandstrande på Zanzibar. Her finder du nemlig en enestående natur, der virker uendelig stor, en spændende historie på både godt og ondt, og en overvældende hjertevarm kultur.

Vores største anbefaling til andre er, at man giver sig tid til at tage på opdagelse, og sænke paraderne på sin rejse til Tanzania. Med denne indstilling, og åbne arme, eksisterer der en uspoleret virkelighed. En virkelighed bestående af venlige og imødekommende mennesker, der oprigtigt ønsker at tage dig med ind i deres verden, og vise dig deres hverdagsliv. Når vi tænker tilbage, har netop dette gjort stort indtryk på os. Alle de lokale vi mødte havde et hjerte af guld, og vi blev inspireret af den varme vi mødte fra lokalbefolkningen, alle steder vi gik, trods midlerne mange steder var få.

En rejse til Tanzania er helt klart anbefalelsesværdig og hertil skal det nævnes, at vi langt fra har set alt det vi vil. Vi er endnu ikke færdige med Tanzania, og har ikke sagt farvel, men på gensyn.