Det uopdagede Thailand var et sandt eventyr

Der var ikke planlagt i detaljer, da Iben og Helge begav sig af sted til Thailand, så efter ankomsten til Chiang Mai virkede det hele lidt overvældende. Derfor var de rigtigt glade, da den lokale tuk-tuk chauffør, Mr. Dam, tog dem med på tur ud til steder, de ikke ville have set ellers. Her får du Iben og Helges skønneste øjeblikke fra Chiang Mai, Bangkok og Sam Roi Yot.

Lidt uden for Chiang Mai besøgte vi det langhalsede stammefolk, og det var noget helt særligt at se, hvordan de levede af at væve og sælge bl.a. tørklæder.

Derefter gik turen op i junglen, hvor vi red på elefanter. Bedst som vi sad der på ryggen af det store dyr, skulle en flod krydses. Halvvejs over floden dyppede elefanten snablen i vandet, så den pludselig blev til en vandslange, der var rettet direkte mod os, og vi var sjask-våde i løbet af 0,5!

Det var altså vidunderligt og sjovt på samme tid.

Vi besøgte også nogle templer i bjergene. Det var fascinerende at se de dedikerede munke i orange klæder begive sig op til de gyldne templer. Aftenerne spenderede vi i den store bazar, hvor de solgte ALT, hvad hjertet begærede. Vi fik os en god ven i bazaren og købte lædervarer og fine ting snittet i træ med hjem.

(Klik på billederne for at se dem i et større format)

Bangkok er en by med kontraster

Selvom vi synes, at Chiang Mai var en stor by, virkede den pludselig lille i sammenligning med Bangkok. Her blev vi indkvarteret på 17. etage og levede i sus og dus med pool og gourmetrestaurant på 34. etage, hvor vi havde udsigt over Bangkok. Det hele var så billigt, hvilket gav en stor frihed. Man behøvede ikke at spekulere over priser, fordi prisniveauet bare er rigtig lavt i Thailand. Det var dejligt!

Da vi tog på opdagelse i Bangkok, fik vi også set de barske realiteter, der desværre også findes i sådanne storbyer. En sejltur med en lokal i en gammel fiskerbåd langs den brede flod, viste os, hvordan mange også lever i fattigdom. De boede i huse lavet af blik, som var halvt nedstyrtet i floden. Det var en chokerende øjenåbner, som gav os ekstra lyst til at støtte de lokale, og selvom det hverken var et smukt eller glædeligt syn, er det altså anbefalingsværdigt at tage på den en tur. Det giver perspektiv.

Nysgerrig på Thailand? Klik her og se vores rejser til Thailand >>

Aberne stjæler din ørering, Helge!

Fra storbyen og ud til stranden på Sam Roi Yot. Her boede vi på det hyggeligste, lille hotel, hvor vi trak stikket ud og dasede ved poolen. Men én på opleveren skulle vi naturligvis også have.

Så vi sejlede en tur ud til Abernes Ø, hvor aberne pilede ned ad bjerget og ud på stranden, da de hørte, vi kom. De hoppede endda op i båden! Jeg (Iben) syntes, det var så morsomt, men Helge var lidt utryg. Han havde nemlig hørt en skræmmehistorie om, at aberne eftersigende skulle være så tamme, at de kunne finde på at sætte sig på dine skuldre og stjæle øreringe og smykker. Det skete nu heldigvis ikke! Men der kom mange aber, og vi havde forberedt os ved at skære bananerne i små stykker, så der kunne være banan til dem alle.

Idet vi kom tilbage til vores egen strand, væltede monsunregnen ind over os, og vi nåede at blive gennemblødte på få minutter. Vi skiftede til tørt tøj og sad i ly på vores bungalows terrasse. Her kiggede vi på den silende regn, mens vi råhyggede og nød bare at være til.

Vejret stabiliserede sig, og vi lejede en scooter og kørte ad junglens grusveje på opdagelse. Ind imellem fik vi os en overraskelse, når en abe krydsede vejen. Ellers var alt eventyrligt og uspoleret.

(Klik på billederne for at se dem i et større format)

Langt fra mættet af oplevelser begav vi os dagen efter af sted på en 280 meter stejl klatretur i et sandt overlevelsesterræn. Iben måtte smide sandalerne og klatre med bare fødder op ad skråningen. Turen gik op til grotten Sai-cave, hvor vi blev mødt af både aber, skorpioner og flagermus, som boede i den drypstens-agtige hule.

Derefter blev kursen sat mod Pala-u vandfaldet, hvor vi dyppede fødderne i det kolde vand. Der svømmede fisk rundt, som vi kender dem fra fiske-spa herhjemme. De var bare 10 gange så store! Det skulle vi altså ikke nyde noget af, men det var virkelig smukt og idyllisk.

Et godt råd til andre: husk at planlægge

Når vi sådan tænker tilbage på turen, er vi enige om, at det var de skønneste oplevelser, vi længe har haft. Men vi skulle nok have planlagt lidt bedre hjemmefra, så det råder vi også folk til at gøre. Og så skal man huske praktisk udstyr, hvis man vil ud og klatre.

Vi skal ihvertfald af sted med Yaneeda igen!